Page content

Hoe krijg je blessures door hardlopen?

Hoe krijg je blessures door hardlopen?

Blessures door hardlopen ontstaan door overbelasting. Jouw lichaam is normaal gesproken in staat om zich aan te passen wanneer de belasting toeneemt. Het is wel belangrijk dat je dit gelijkmatig doet. Voer je de belasting te snel en te hoog op, dan neemt het risico van overbelasting en daarmee de kans op blessures door hardlopen toe.

Belastbaarheid

De belastbaarheid geeft aan hoeveel het lichaam aan belasting kan verdragen. Deze wordt voornamelijk bepaal door:

  • De mate van getraindheid
  • Hoeveelheid herstel tussen de trainingen
  • Aanleg
  • Gezondheid
  • Voedingstoestand
  • Vorm van de dag
  • Omstandigheden van dat moment

Iemand die bijvoorbeeld veel fietst is niet automatisch iemand die zomaar flinke stukken kan hardlopen. De gewrichten zijn waarschijnlijk niet voorbereid hierop, waardoor de kans er is dat er klachten ontstaan. Verder is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren, ben je moe, ziekjes, gestrest, heb je net of niet gegeten etc. houd hier dan rekening mee tijdens het trainen en verminder de kans op blessures door hardlopen.

Overbelast

Een pijntje of gevoeligheid nadat je hebt gesport noemen we een tijdelijke overbelasting. Vaak trekt dit snel weer weg, weer in beweging komen helpt hier vaak bij. Komt de klacht na een volgende training weer terug of neemt deze toe dan spreken we van een blessure. Neem deze signalen serieus. Het betekent niet meteen dat je niet meer mag sporten, soms kun je zelf maatregelen nemen of schakel de fysio in voor deskundig advies.

Wat kun je zelf doen?

  • Probeer zelf de oorzaak te achterhalen, denk hierbij ook aan je belastbaarheid en speel hier op in.
  • Pas de trainingsintensiteit aan. Loop wat langzamer, kies voor minder gewicht etc.
  • Controleer je schoeisel, soms is de demping eruit verdwenen.
  • Let extra op je techniek en vraag de trainer om deze te beoordelen.
  • Maak gebruik van koelen, masseren of blessure smeersels.

Let goed op dat je bij het toepassen van één of meerdere maatregelen wel jouw klachten of blessures door hardlopen afnemen. Zo niet, ga dan naar de fysio voor behandeling van de klacht en goed advies. Soms ontstaan blessures door overmatige nevenbewegingen, bijvoorbeeld door overpronatie (naar binnen kantelen met je voet) en asymetrische bewegingen, zoals  iets meer inzakken aan één lichaamszijde doordat een been korter is. Het lichaam is een functionele keten, een zwakke schakel kan op een andere plek een klacht veroorzaken. Bijvoorbeeld dat door zwakke rompspieren de stabiliteit van de romp en het bekkengebied wordt vermindert, waardoor de belasting op de benen groter wordt.

    Comment Section

    1 reactie op “Hoe krijg je blessures door hardlopen?


    Door Vincent Rondwijk op 2 oktober 2019

    Blessures liggen altijd op de loer wanneer je een lange tijd erg inspant. Goede training en opbouw zijn dan ook van groot belang heb ik ervaren. Een gezonde levensstijl helpt ook om klachten te voorkomen of te verminderen.

    Plaats een reactie


    *