Sporten tijdens de zwangerschap: 10 voordelen
15 januari 2020 

Sporten tijdens de zwangerschap: 10 voordelen

Sporten tijdens de zwangerschap kent vele voordelen. Hiervoor hoef je echt niet continu naar de sportschool, ook lichte vormen van beweging zoals wandelen en fietsen zorgen al voor veel positieve effecten. In dit artikel zetten wel alle voordelen van sporten tijdens de zwangerschap voor je op een rij.

Door te blijven sporten zorg je ervoor dat je conditie tijdens de zwangerschap op peil blijft (of zelfs beter wordt). Door regelmatig te sporten verhoog je de maximale hoeveelheid energie die je als vrouw kunt opwekken en verhoog je de hoeveelheid zuurstof die je kunt gebruiken per minuut. Als je zwangerschap op een gezonde manier verloopt, kun je zelfs zonder risico je maximaal blijven inspannen.

Door te blijven sporten en het nemen van gezonde voeding tijdens je zwangerschap zal je gedurende 9 maanden op een gezonde manier zwaarder worden. Met een gezond BMI tussen de 18,5 en 25 is het advies om tijdens je zwangerschap 11,5 tot 16 kilo aan te komen. Wanneer je een laag gewicht hebt kun je tot 18 kilo aankomen. Als je overgewicht hebt, is het beter om je gewichtstoename tot 11,5 kilo te beperken. Uit onderzoek blijkt dat het verschil tussen vrouwen die niet sporten t.o.v. vrouwen die wel in beweging blijven gemiddeld 4 kilo is. Weeg je zelf af en toe om in de gaten te blijven houden hoeveel kilo je bent aangekomen en gebruik het als motivatie om te blijven sporten. Let op: het is normaal dat je aankomt, dus sla hier niet in door.

sporten tijdens zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kun je een sterk en flexibel lichaam goed gebruiken. Bijvoorbeeld om het extra gewicht te dragen, tijdens je bevalling, maar ook omdat je gewrichten steeds soepeler worden. Door spierversterkende oefeningen te doen en regelmatig te stretchen zorg je ervoor dat je sterke spieren krijgt of houdt en flexibel blijft.

Door tijdens je zwangerschap regelmatig kracht- en cardiotraining te doen voorkom je waarschijnlijk veel zwangerschapskwalen. Of zullen deze minder aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan minder vermoeidheid, want door in actie te komen doorbreek je juist dit gevoel. Ook is de kans op bekkenpijn kleiner en blijf je makkelijker bewegen.

Wanneer je blijft sporten tijdens de zwangerschap blijkt dat de placenta in het tweede trimester bijna drie keer zo snel groeit en in oppervlakte ongeveer 15% groter is. Dit zorgt voor een optimaal leefklimaat van je baby.  De placenta vormt niet alleen een scheiding tussen moeder en kind, maar ook een verbinding. De verbinding heeft als hoofddoel om zuurstof en voedingsstoffen bij de foetus te kunnen krijgen, zodat deze zich goed kan ontwikkelen. De placenta is dan ook van levensbelang voor de baby. Door te blijven sporten zal ook de placenta aan het eind van de zwangerschap nog optimaal functioneren.

Een Amerikaans onderzoek stelt dat beweging tijdens zwangerschap goed kan zijn voor ontwikkeling van het hart en het zenuwstelsel van de foetus. Ook heeft sporten een positief effect op het IQ van een baby. Kinderen van wie de moeder dagelijks een half uur actief was, scoren acht punten hoger tijdens IQ-testen dan kinderen van wie de moeder niet sportten.

Groot Brits onderzoek laat zien dat vrouwen die ook tijdens een zwangerschap blijven sporten, meestal actieve sportieve kinderen krijgen. Volgens de onderzoekers is dit niet vreemd, want vrouwen die tijdens zwangerschap veel bewegen, blijven dit ook na de bevalling doen. Tijdens de eerste levensjaren zijn kinderen erg gevoelig voor het gedrag van hun ouders en nemen ze dit vaak over.

sporten tijdens zwangerschap

Veel zwangere vrouwen ervaren dat ze minder goed slapen tijdens de zwangerschap. Hierdoor voel je je overdag extra vermoeid. Door lekker te gaan bewegen zet je jouw lichaam aan het werk, dit zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt. Daarnaast zorgt sporten ervoor dat je meer adenosine in je lijf hebt. Deze stof is samen met melatonine verantwoordelijk voor het slaperig worden en in slaap kunnen komen. Dus hoe meer je sport en beweegt, des te groter de kans dat je slaperig wordt. Ook slaap je dieper, omdat het lichaam druk bezig is met het herstellen van de activiteit. Doordat je dieper slaapt, heb je vervolgens meer energie de volgende dag.

Sporten zorgt voor een goed humeur. Tijdens het sporten komen endorfine’s vrij, dit zijn natuurlijke stoffen die je lichaam automatisch aanmaakt. Hierdoor krijg je een goed en voldaan gevoel na het sporten. Dit stofje wordt na ongeveer een half uurtje matig intensief bewegen aangemaakt. Het geeft je niet alleen een goed gevoel, het zorgt ook voor minder stress. Je wordt door te sporten over het algemeen een stuk positiever. En… regelmatig bewegen maakt je eveneens veerkrachtiger waardoor je beter kunt omgaan met spanningen.

Blijven sporten helpt je om tijdens de zwangerschap door te gaan met wat voor jouw belangrijk is. Door te sporten creëer je een moment voor jezelf. Hiermee zorg je er mede voor dat je de balans tussen je gezin, werk, sociale contacten en al het andere wat voor jou belangrijk is op een energieke manier kunt bewaken. Tijdens de zwangerschap wil je natuurlijk dat de rest van jouw leven ook gewoon door blijft gaan.

Als je blijft sporten tijdens de zwangerschap, zal het herstel na je bevalling een stuk soepeler verlopen. Doordat je lichaam sterker is en je conditie beter is, ben je er sneller bovenop. Vergelijk met iemand die ongetraind een marathon loopt en iemand die wel goed heeft getraind. Iemand die zich goed heeft voorbereid zal eerder finishen en is sneller weer de oude. Bij bevallingen werkt het ongeveer hetzelfde, in de meeste gevallen zul je soepeler bevallen ten opzichte van vrouwen die tijdens de zwangerschap niet aan sport hebben gedaan. Je vraagt daardoor minder van jezelf, waardoor je ook sneller er bovenop bent. Ook zul je na de bevalling sneller weer in je oude kleding passen.

Wil je samen met andere zwanger vrouwen in beweging blijven en wil je weten welke specifieke oefeningen je het beste kunt doen? Doe dan mee met onze cursus ZwangerFit, naast sporten krijg je hier ook nog de theorie rondom de bevalling uitgelegd.

Over de schrijver
Reactie plaatsen