Hardlopers zijn doodlopers of toch niet?
11 december 2019 

Hardlopers zijn doodlopers of toch niet?

Zeker in de tijd dat hardlopen nog niet zo populair was, hoorde je nog wel eens hardlopers zijn doodlopers. Ik wist wel beter… en de rest van Nederland weet inmiddels ook wel dat dit niet helemaal waar is. Maar als ik je vraag om welke redenen hardlopen goed voor iemand zijn, dan is het vaak al wat lastiger om daar een antwoord op te geven. Dat probleem ga ik voor je oplossen, in deze blog lees je waarom het gezegde hardlopers zijn doodlopers niet waar is.

Hardlopen blijkt een uiterst populair en vruchtbaar onderwerp voor (wetenschappelijke) onderzoeken. Hardlopen, maar ook bijvoorbeeld gewoon wandelen, werkt als middel tegen dure welvaartsziekten zoals diabetes type 2, obesitas en hart- en vaatziekten. Tijdens het rennen komen er (blij makende) hormonen als endorfinen vrij, bovendien helpt het ook nog eens tegen depressie. Hardlopen is dus een ideaal en goedkoop preventief medicijn.

Langer leven door hardlopen

Zo leven volgens een recent onderzoek van de Iowa State University hardlopers 3 jaar langer dan mensen die niet rennen. Ook hebben hardlopers 45 procent minder kans om te overlijden aan een hartaanval of herseninfarct dan mensen die niet rennen. De onderzoekers volgden voor die conclusie 55.000 volwassen hardlopers gedurende 15 jaar. Hiervoor hoef je maar een half uur tot een uur per week te rennen om het risico op overlijden te verlagen. Hoe langer je aan hardlopen doet hoe beter, want het effect was het grootst bij mensen die meer dan 6 jaar regelmatig rennen.

Scherper brein

Hardlopen is bovendien goed voor het brein, zo ontdekten neurowetenschappers aan de Universiteit van Cambridge enkele jaren geleden. Hardlopen stimuleert de aanmaak van grijze massa en zorgt voor meer mentale scherpte en een betere werking van het geheugen.

Houd je hoofd er wel bij, want te vaak is er bij hardlopers sprake van een grote gerichtheid op afstand en snelheid en gaat hardlopen met flink afzien gepaard. Hierdoor neemt de kans op blessures enorm toe. Bij mij staat juist de bewustwording centraal en zorg ik voor een goede balans tussen mentaal en fysiek als ik mijn trainingen doe. Hierdoor wordt ik minder belast en heb meer plezier in het hardlopen.

Tot slot: Vet verbranden

Met hardlopen verbrand je meer calorieën dan met de meeste andere activiteiten. Met hardlopen verbrand je wel meer dan 800 calorieën per uur. Afvallen van hardlopen is het meest effectief wanneer je op een rustig tempo met lage hartslag loopt. Daarnaast neemt je spiermassa toe en je hoeveelheid vet vermindert. Spieren hebben namelijk meer calorieën nodig.

  • 450 gram vet heeft twee tot drie kilocalorieën nodig om te functioneren.
  • 450 gram spieren hebben 35 tot 45 kilocalorieën nodig om te functioneren.

Bijkomend voordeel is dat uit onderzoek blijkt dat je door te bewegen een positiever lichaamsbeeld en meer zelfvertrouwen krijgt. Je gaat je lichaam anders bekijken. In plaats van hoe het eruit ziet, ga je ook kijken wat het allemaal kan. En daardoor sta je tevreden voor de spiegel.

Nog meer over hardlopen? Download ons gratis E-Book.

Over de schrijver
Reactie plaatsen