arrow_drop_up arrow_drop_down
Thuis trainen met de Sportpleats nr. 18 | HIIT Workout

Thuis trainen met de Sportpleats nr. 18 | HIIT Workout

Dat je een HIIT workout op allerlei verschillende manieren kunt doen, wist je misschien al en heb je in onze andere trainingen kunnen zien. Deze keer houden we het lekker simpel, maar wel effectief!

Wat is een HIIT workout?

HIIT betekent High Intensity Interval Training oftewel een interval training met hoge intensiteit. Bij deze workout zijn de intervallen steeds gelijk, dus een aantal seconden, afstand of herhalingen. Bij een HIIT workout zijn deze intervallen kort (tussen de 15 seconden en 4 minuten), bij deze workout houden we een minuut aan. Het is de bedoeling dat je jezelf tijdens deze intervallen flink inspant. Bij deze HIIT Workout wisselen we de oefeningen met 20 seconden rust af, dit kun je ook doen met een minder intensieve oefening.

HIIT Workout = Effectief

Wanneer je HIIT vergelijkt met andere manieren van trainen zul je bij een HIIT workout in minder tijd hetzelfde of zelfs een grote trainingseffect realiseren. Het is veel intensiever dan een half uurtje op de crosstrainer of loopband. Het is de bedoeling dat je minimaal op 85% je inzet, het is dus wat oncomfortabeler en bij een HIIT training zit je niet zo lekker.

Wat is de bedoeling bij deze HIIT workout?

We houden het bij deze workout simpel, met 8 bekende oefeningen. We doen ze in de volgende volgorde:
  1. Jumping Jacks
  2. Squats
  3. Mountain Climbs
  4. Push Ups
  5. Sit Ups
  6. Lunges
  7. Hieltik
  8. Burpees
Elke oefening doe je 1 minuut lang, daarna heb je 20 seconden rust. Je hebt geen attributen nodig, train je binnen dan is een matje wellicht handig. Het aantal rondes mag je zelf bepalen! Daag jezelf vooral lekker uit :-) hiit workout

Voordelen van deze HIIT workout

Met deze HIIT workout werk je aan je hele lichaam. Daarnaast tonen vele onderzoeken aan dat HIIT positieve effecten heeft, bijvoorbeeld het onderzoek van Gibala en McGee. De belangrijkste conclusie: de aerobe capaciteit neemt toe. Oftewel: de energiefabrieken in onze spiercellen passen zich door de HIIT training aan, ze kunnen hierdoor meer energie en zuurstof vrijmaken. Ook neemt de voorraad brandstof in je cellen toe en neemt het verbruik van brandstof tijdens het trainen af. Dit geldt niet alleen voor mensen die matig tot niet sporten, ook bij goed getrainde sporters blijkt dit zeer goed te werken. Wil je meer weten? Check dan deze pagina over HIIT training.
Over de schrijver
Reactie plaatsen

Onze website bevat cookies