3 tips om beter (en verstandiger) te sporten - de Sportpleats
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 juni 2019 

3 tips om beter (en verstandiger) te sporten

Beter sporten klinkt misschien ingewikkeld, maar is dit niet. Iedereen begrijpt dat je niet elke week kunt meedoen aan de fiets Elfstedentocht, een marathon of een lange Mud Run. Maar ook meerdere pittige trainingen in een week is vaak teveel gevraagd.

Je lichaam heeft hiervoor simpelweg niet genoeg energie en moet herstellen, bovendien wil je geen blessure krijgen. Een standaardschema wat iedereen past is er helaas niet, maar met gezond verstand kom je een heel eind. In dit artikel daarom:

3 tips om beter (en verstandiger) te sporten

1. Check hoe belastbaar je bent

Het begint met belastbaarheid. De een kan nou eenmaal wat meer dan de ander. Zo werkt een marathonloper een schema van 12 weken met geleidelijke opbouw af om goed voorbereid een marathon te kunnen lopen. Iemand die 30 weken zwanger is ervaart 5 km wandelen  soms al als een marathon.

Jouw belastbaarheid bepaalt je fysieke mogelijkheden, dit wordt bepaald door:

  • Hoe goed je getraind bent
  • Hoeveel hersteltijd er tussen de trainingen zit
  • Aanleg
  • Gezondheid
  • Wat je hebt gegeten
  • Vorm van de dag
  • Omstandigheden van dat moment

Bovendien geldt dat iemand die bijvoorbeeld veel fietst niet automatisch zomaar flinke stukken kan hardlopen. De gewrichten zijn waarschijnlijk niet voorbereid hierop, waardoor de kans er is dat er klachten ontstaan.

2. Verdeel je activiteiten over de week

Als tweede is het beter om het soort training of inspanning te verdelen. Als je 3 keer per week actief bent is 1 pittige (interval)training zoals bootcamp in combinatie met 2 relaxte activiteiten zoals joggen, wandelen of yoga een mooie verdeling. Voor lopers geldt het 80/20 principe: 80% van de tijd rustig en ‘maar’ 20% in een sneller tempo. Je bereikt hierdoor een groter effect met je trainingen. Zorg dat je activiteiten ook goed verdeeld zijn over de week, zodat je lichaam tussen de trainingen in goed kan herstellen.

3. Luister naar je lichaam

Tot slot is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Ben je moe door een drukke dag op het werk houdt hier dan rekening mee tijdens het trainen. Bepaal je eigen doelen én grenzen. Op die manier houd je het leuk voor jezelf en voorkom je eventuele blessures.

Sport ze!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Onze website bevat cookies